Anonym píše:Pri zabezpečovaní si hypotéky na byt, na čo je dobré si dávať pozor ?
Dobrý deň p. Anonym,
Hlavné body, na ktoré si človek musí dávať pozor.
1.
Výška mesačnej splátky. Treba si určiť, koľko reálne zvládnete mesačne platiť.
To, že človeku vychádza z príjmu povedzme 500 EUR splátka, neznamená to, že aj reálne bude vedieť splácať tento záväzok za každých podmienok. Banky rátajú so životným minimom na 1 dospelú osobu okolo 200 EUR. Z týchto peňazí je možné v niektorých častiach Slovenska vyžiť, v niektorých nie. Ďalšia vec je, že s rastúcim vekom môžu(aj budú) pribúdať výdavky(deti, výmena zariadenia, auta, elektroniky, lieky a pod.)
2. Výber hypotéky zo svojej banky a
neporovnávanie ponúk.
Človek často predpokladá, že jeho banka mu dá výhodnejšie podmienky a úroky ako druhá banka. Teda tá, kde nemá svoj účet. Opak sa často stáva pravdou. V dnešnej dobe už našťastie ľudia vyhľadávajú výhodné podmienky a nemajú klapky na očiach.
3.
Nesprávny horizontČasto sa stáva, že ľudia sa chcú zbaviť hypotéky čo najskôr. Skrátením dĺžky splácania sa síce dá ušetriť, ale dá sa aj dostať do značných potiaží. (bod.1) Nevieme predpovedať, aká bude situácia o pár rokov a ak sa zdvihnú úrokové sadzby na bankovom trhu, tak je možné, že sa tento záväzok stane ťažko zvládateľným. Treba preto rátať s rezervou.
4.
Nesprávne načasovanieČlovek plánuje dovolenku, ale často neplánuje celoživotné výdavky. Ak nesprávne načasuje vybavovanie hypotéky, môže preplatiť a pripraviť sa o výhodné podmienky na niekoľko rokov(prípadne stratiť možnosť príspevku na celý život). Pri nesprávnom načasovaní treba aj spomenúť vybavovanie hypotéky na poslednú chvíľu.
5.
Podcenenie prípravy na hypotékuAk človek nemá nasporenú žiadnu hotovosť, tak podmienky preňho nie sú veľmi výhodné. Dokonca nemá otvorené dvere do každej banky. Čím väčšiu hotovosť si pripraví, tým viac dverí a výhodných podmienok má k dispozícii. Odporúčam, podľa možnosti, minimálne 30% hodnoty nehnuteľnosti.
6.
Predajné techniky „Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú“ Predaj hypoték je o ľuďoch. Niektorí sú čestní a spravia pre klienta to najlepšie, ale niektorí sú zameraní na vlastný zisk. Preto je dôležité nájsť človeka, s ktorým sú viaceré skúsenosti vo Vašom okolí.